Studijski program „Zdravstvena njega“ – 240 ECTS
SVRHA STUDIJSKOG PROGRAMA
Svrha studiranje na prvom ciklusu studijskog programa Zdravstvene njege 240 ECTS je osposobljavanje studenata da uspješno završe studij kako bi stekli zvanje Diplomiranog medicinara zdravstvene njege 240 ECTS bodova, kako bi bili teorijski i praktično osposobljeni za obavljanje zdravstvene njege iz oblasti koje su studirali. Na osnovu stečenog znanja (teorijskog i aplikativnog) diplomirani studenti se mogu kvalitetno uključiti u poslove zdravstvene njege u javnom i privatnom zdravstvenom sektoru.
Studijski program Zdravstvene njege 240 ECTS baziran je na Zakonu o visokom obrazovanju Republike Srpske, principima evropskog visokog obrazovanja koji su sadržani u Bolonjskoj deklaraciji, stavovima i preporukama internacionalnih stručnih i akademskih udruženja iz oblasti zdravstvene njege i, prije svega, potrebama tržišta rada i društva, odnosno zdravstvenog sektora za visokoobrazovanim kadrovima koji mogu da prate brz razvoj struke, nauke i prakse u oblasti zdravstvene njege.
Osim dobrog poznavanja vještina u pružanju zdravstvene njege, ovaj studijski program osposobljava kadar za organizaciju rukovođenja sestrinske službe kako u primarnoj zdravstvenoj zaštiti tako u sekundarnoj i tercijarnoj, počev od rada u ambulantama, do visoko stručnog rada u jedinicama intenzivne njege.
Osnovna svrha je da, Diplomirani medicinari zdravstvene njege 240 ECTS na kraju svog četverogodišnjeg školovanja, u potpunosti vladaju teorijskim znanjem i vještinama tj. optimalnim i efikasnim procedurama, metodama i tehnikama njege bolesnika i drugih klijenata kojima je potrebna dodatna zdravstvena briga i zaštita.
Opšta svrha studijskog programa je da promoviše principe koji su opšte prihvaćeni od strane stručnih i akademskih zajednica, kao što su:
Racionalizacija i modularizacija nastavnih programa; implementacija ESPB; uvođenje novih tipova nastave i novih metoda nastavnog procesa; insistiranje na kontinuiranom radu studenata; uvođenje mehanizama kontrole kvaliteta nastavnih programa i metoda nastavnog procesa; učešće studenata kao partnera u obrazovnom procesu.
Posebna svrha studijskog programa:
Efikasno studiranje; viši nivo stručne i naučne kompetentnosti svršenih studenata kao opšti društveni i nacionalni interes; usklađivanje nastavnog programa sa programima evropskih visokoškolskih institucija koje se bave obrazovanjem ovog profila (sa aspekta kvaliteta, obima, metodološkog pristupa i načina angažovanja nastavnika), što bi omogućilo veću mobilnosti studenata i nastavnika; uvođenje standarda u proces vrednovanja znanja, vještina i stručne kompetentnosti koji su uporedivi sa standardima Evropske unije; uvođenje uslova osposobljavanja za pristup i obavljanje profesije medicinskih sestara, kao i priznavanje profesionalnih kvalifikacija, uključujući i sistem priznavanja profesionalnih kvalifikacija za obavljanje regulisanih profesija u Republici Srpskoj, u koje spada i profesija medicinske sestre zdravstvene njege.
CILJEVI STUDIJSKOG PROGRAMA
Ovim studijskim programom želi se postići osnovni cilj, a to je upoznavanje i edukovanje studenata sa najaktuelnijim zdravstvenim problemima i zdravstvenoj njezi bolesnika, uz istacanje najznačajnijih razlika u kliničkim manifestacijama, dijagnostici i terapiji bolesti i stanja bolesnika.
Cilj SP Zdravstvene njege je da se studentima pruži maksimum u kadrovskom, tehničko-tehnološkom i prostornom pogledu, da studenti SP lakše i efikasnije realizuju postavljene nastavne zadatke kroz dostupnost savremene naučne i stručne literature, predavanja i stručne prakse, a time da im se omogući kontinuirano praćenje savremenih trendova i dostignuća, kao i prenošenje znanja kroz savremene i inovirane nastavne planove i programe u zdravstvenom sektoru. Na taj način, po završetku studija, bili bi osposobljeni kadrovi koji bi imali visok nivo znanja iz oblasti zdravlja i zaštite zdravlja, odnosno zdravstvene njege u zdravstvenim ustanovama. Opredijeljenost Visoke medicinske škole zdravstva je ostvarenje visokog standarda kvaliteta Diplomiranih medicinara zdravstvene njege 240 ECTS obrazovanja, zasnovanog na jedinstvenim evropskim obrazovnim prinicipima utvrđenim bolonjskim i lisabonskim dokumentima.
Stoga je nastavni plan i program studijskog programa „Zdravstvena njega – 240 ECTS“ definisan i koncipiran po ugledu i na iskustvenoj praksi poznatih, licenciranih i priznatih fakulteta i visokih škola u razvijenim univerzitetskim centrima evropskih i vanevropskih zemalja uz korišćenje dosadašnje pozitivne prakse u okruženju.
Ciljevi studijskog programa:
-
- Da Diplomirani medicinar zdravstvene njege pruži maksimum savremenog teorijskog znanja iz zdravstvenih nauka i dodirnih područja, neophodnih za efikasan rad u njezi pacijenata i drugih klijenata koji traže dodatnu zdravstvenu njegu i zaštitu.
- Da Diplomirani medicinar zdravstvene njege pruži mogućnost optimalnog savladavanja i realnog uvježbavanja vještina, odnosno procedura, metoda i tehnika, neophodnih za proces njege bolesnika u različitim oblastima medicine.
- Da Diplomirani medicinar zdravstvene njege, u sklopu najsavremenije edukacije i mentorskog rada, pruži elemente kontrole, praćenja i istraživanja u procesu njege određene populacije bolesnika i klijenata, koji bi na bazi savremene informatičke i statističke analize bili osnov za dalje unapređenje procesa njege i edukacije strukovnih medicinskih sestara-tehničara.
- Da Diplomiranim medicinarima zdravstvene njege, pored savremenog teorijskog znanja i uvježbavanja i usvajanja praktičnih vještina u procesu njege, pruži i dovoljno opšteg i dopunskog obrazovanja kroz izborne predmete i edukativne kurseve i seminare.
- Da kroz cijeli proces edukacije Diplomiranih medicinara zdravstvene njege prolazi duh humanosti, posvećenosti i etičnosti, tako neophodan za kvalitetan rad zdravstvenih radnika i saradnika.
Po završetku ovih studija studenti su osposobljeni da primijene sveobuhvatne mjere zdravstvene njege pacijenata bez obzira na godine i vrstu bolesti, odnosno vrstu zdravstvenog poremećaja. Zdravstvena njega se pruža u kliničkim i vankliničkim ustanovama te u okviru porodice, uz uvažavanje privatnosti i specifičnosti svakog pojedinca. Kroz usvajanje teoretskih i praktičnih vještina, a po završetku studija zdravstvene njege, svršeni studenti mogu samostalno:
-
- izvršiti identifikaciju rizika po zdravlje i vršiti provođenje mjera zdravstvene zaštite,
- planirati i provoditi sestrinske procedure,
- planirati, organizovati i provoditi zdravstvenu njegu zdravih i bolesnih osoba,
- planirati, organizovati i provoditi terapijsku, socijalnu i mentalnu rehabilitaciju,
- planirati, provoditi i organizovati preventivne mjere za održavanje zdravlja ljudi i vršiti promociju zdravlja i zdravog života,
- planirati, provoditi, organizovati i promovisati zdravlje porodice kao osnovne ćelije zdravstvenog sistema zemlje,
- zalagati se za sistemski pristup u prevenciji bolesti, promociji zdravlja, evaluaciji, unapređenju zdravstvenog sistema zemlje i vršiti monitoring,
- unapređivati kontrolu faktora koji ugrožavaju zdravlje,
- raditi na unapređenju zdravstvenih programa u zemlji, te druge poslove iz domena zdravlja, zaštite i prevencije bolesti.
Nastavni plan i program studijskog smjera „Zdravstvena njega“ je definisan i koncepiran po ugledu i na iskustvenoj praksi poznatih, licenciranih i priznatih fakulteta i visokih škola u razvijenim univerzitetskim centrima evropskih i vanevropskih zemalja uz korišćenje dosadašnje pozitivne prakse u okruženju. On je rezultat nastojanja Visoke medicinske škole zdravstva Doboj da usvoji savremene evropske i svjetske naučne, stručne i pedagoške standarde, i studentima omogući sticanje širokog i sveobuhvatnog teorijskog i praktičnog znanja neophodnog za kvalitetno obavljanje zdravstvenih poslova u oblasti zdravstvene njege i zaštite zdravlja.
Visoke interese omladine za ovim smjerom obrazovanja nameće se kao imperativ za uvođenjem akademskih studija kako bi se mladim ljudima omogućilo da po završetku dodiplomskih studija moga da svoj interes iskažu i u naučnom polju interesovanja. Treba znati da odliv zdravstvenog i medicinsko kadra ka zapadu stvara prostor za zapošljavanje u zemlji i da će stanovništvo u Bosni i Hercegovini biti sve starije, a potrebe za njegom sve veće.