Studijski program „Fizioterapija i radna terapija“ – 240 ECTS
SVRHA STUDIJSKOG PROGRAMA
Svrha studiranja na prvom ciklusu studijskog programa Fizioterapije i radne terapije 240 ECTS definiše se kao skup aktivnosti na osposobljavanju studenata da uspješno završe studij, kako bi stekli zvanja diplomiranog medicinar fizioterapije i radne terapije 240 ECTS bodova. Oni će putem edukativno praktične nastave biti teorijsko i praktično osposobljeni za obavljanje rehabilitacije pacijenata.
Ovim studijskim programom želi se postići osnovna svrha, a to su metode i modeli edukovanja i osposobljavanja studenata za rad u zdravstvenim ustanovama koje se bave oporavakom pacijenata sa aktuelnim zdravstvenim problemima i zdravstvenoj njezi bolesnika kojima je potreban oporavak putem fizioterapije i radne terapije, uz isticanje najznačajnijih razlika u kliničkim manifestacijama, dijagnostici i terapiji u rehabilitaciji bolesnika.
Pored toga, svrha SP Fizioterapije i radne terapije je da se studentima pruži maksimum u kadrovskom, tehničko-tehnološkom i prostornom pogledu, da studenti SP lakše i efikasnije realizuju postavljene nastavne zadatke kroz dostupnost savremene naučne i stručne literature, predavanja i stručne prakse, a time da im se omogući kontinuirano praćenje savremenih trendova i dostignuća, kao i prenošenje znanja kroz savremene i inovirane nastavne planove i programe u zdravstvenom sektoru. Na taj način, po završetku studija, bili bi osposobljeni kadrovi koji bi imali visok nivo znanja iz rehabilitacije, odnosno zdravstvene njege u rehabilitaciji bolesnika u svim zdravstvenim ustanovama. Opredijeljenost Visoke medicinske škole zdravstva je primjena savremenih metoda nastave i vježbi za ostvarenje visokog obrazovanja kvaliteta kvaliteta diplomiranih medicinara fizioterapije i radne terapije 240 ECTS, zasnovanog na jedinstvenim evropskim obrazovnim principima utvrđenim bolonjskim i lisabonskim dokumentima.
Studijski program baziran je na Zakonu o visokom obrazovanju Republike Srpske, principima evropskog visokog obrazovanja koji su sadržani u Bolonjskoj deklaraciji, stavovima i preporukama internacionalnih stručnih i akademskih udruženja iz oblasti fizioterapije i prije svega, potrebama tržišta rada i društva.
Osnovni svrha je da, studenti na kraju svog četverogodišnjeg školovanja, u potpunosti vladaju teorijskim znanjem i vještinama, tj. optimalnim i efikasnim procedurama, metodama i tehnikama fizikalnog oporavka bolesnika.
Opšta svrha SP je da promoviše principe koji su opšte prihvaćeni od strane stručnih i akademskih zajednica, kao što su:
Racionalizacija i modularizacija nastavnih programa; Evropskog sistema prenosa i akumulacije bodova (ECTS); uvođenje novih tipova nastave i novih metoda nastavnog procesa; insistiranje na kontinuiranom radu studenata; uvođenje mehanizama kontrole kvaliteta nastavnih programa i metoda nastavnog procesa; učešće studenata kao partnera u obrazovnom procesu.
Posebna svrha studijskog programa:
Efikasno studiranje; viši nivo stručne i naučne kompetentnosti svršenih studenata, kao opšti društveni i nacionalni interes; usklađivanje nastavnog programa sa programima evropskih visokoškolskih institucija koje se bave obrazovanjem ovog profila (sa aspekta kvaliteta, obima, metodološkog pristupa i načina angažovanja nastavnika), što bi omogućilo veću mobilnosti studenata i nastavnika; uvođenje standarda u proces vrednovanja znanja, vještina i stručne kompetentnosti koji su uporedivi sa standardima Evropske unije; uvođenje uslova osposobljavanja za pristup i obavljanje profesije medicinskih sestara, kao i priznavanje profesionalnih kvalifikacija, uključujući i sistem priznavanja profesionalnih kvalifikacija za obavljanje regulisanih profesija u Republici Srpskoj, u koje spada i zvanje diplomiranih medicinara fizioterapije i radne terapije.
CILJEVI STUDIJSKOG PROGRAMA
Cilj SP fizioterapije i radne terapije je visokoškolsko obrazovanje studenata u sticanju zvanja diplomiranih medicinara fizioterapije i radne terapije 240 ECTS bodova. To su kadrovi budućnosti u oblasti rehabilitacije pacijenata, vrsni stručnjaci koji nose visoke ishode učenja, koji u nastavnom procesu stiču nova znanja i koriste najnovije metode, materijale i tehnologije.
Stoga je nastavni plan i program studijskog programa „fizioterapije i radne terapije – 240 ECTS“ definisan i koncipiran po ugledu i na iskustvenoj praksi poznatih, licenciranih i priznatih fakulteta i visokih škola u razvijenim univerzitetskim centrima evropskih i vanevropskih zemalja uz korišćenje dosadašnje pozitivne prakse u okruženju.
Ciljevi SP Fizioterapije i radne terapije 240 ECTS su:
-
- Da diplomirani medicinar fizioterapije i radne terapije pruži maksimum savremenog teorijskog znanja iz medicine i dodirnih područja, neophodnih za efikasan rad u habilitaciji i rehabilitaciji pacijenata i drugih klijenata koji traže dodatnu zdravstvenu brigu, zaštitu i funkcionalno osposobljavanje.
- Da diplomirani medicinar fizioterapije i radne terapije pruži mogućnost optimalnog savladavanja i realnog uvježbavanja vještina, odnosno procedura, metoda i tehnika, neophodnih za procese habilitacije i rehabilitacije odgovarajuće populacije pacijenata i klijenata.
- Da diplomirani medicinar fizioterapije i radne terapije, u sklopu najsavremenije edukacije i mentorskog rada, pruži elemente kontrole, praćenja i istraživanja u procesu rane detekcije, funkcionalne dijagnostike, habilitacije i rehabilitacije određene populacije bolesnika i klijenata, koji bi na bazi savremene informatičke i statističke analize bili osnov za dalje unaprjeđenje procesa rane detekcije, pravovremene dijagnostike, habilitacije i rehabilitacije i poboljšanja edukacije diplomiranih fizioterapeuta.
- Da diplomirani medicinar fizioterapije i radne terapije, pored savremenog teorijskog znanja i uvježbavanja i usvajanja praktičnih vještina u procesima habilitacije i rehabilitacije, pruži i dovoljno opšteg i dopunskog obrazovanja kroz izborne predmete i edukativne kurseve i seminare.
- Da kroz edukacije i obrazovanje na SP fizioterapije i radne terapije steknu duh humanosti, posvećenosti i etičnosti, tako neophodan za kvalitetan rad zdravstvenih radnika i saradnika.
Po završetku ovih studija studenti su osposobljeni da primijene sveobuhvatne mjere rehabilitacije pacijenata, bez obzira na godine i vrstu bolesti, odnosno vrstu zdravstvenog poremećaja. rehabilitacija se pruža u kliničkim i vankliničkim ustanovama te u okviru porodice, uz uvažavanje privatnosti i specifičnosti svakog pojedinca.
Kroz usvajanje teoretskih i praktičnih vještina, a po završetku studija Fizioterapije i radne terapije, svršeni studenti mogu samostalno da: primjenjuju napredna teorijska i praktična stručna znanja iz oblasti kinezioterapije i fizikalne terapije, samostalno ili u timu, kritički razmišljaju i rješavaju složene probleme, koristeći svu potrebnu opremu (kinezio trake, uređaje za ultrazvučnu, elektro, magnetnu i lasersku terapiju, aparat za transkutanu električnu nervnu stimulaciju itd.), a uz poštovanje etičkih standarda profesije i zakona, osposobljavaju pacijente da koriste pomagala, uspješno komuniciraju sa pacijentima i motivišu ih za vježbanje, a komuniciraju i sa porodicama pacijenata i članovima medicinskog tima, organizuju, kontrolišu i obučavaju druge za rad, planiraju i sprovode istraživanja u oblasti rehabilitacije, obrađuju podatke uz pomoć statističkih postupaka i objavljuju nalaze istraživanja široj stručnoj javnosti, vode zdravstvenu dokumentaciju i evaluiraju proces rehabilitacije, prate i usvajaju novine u ovoj oblasti, radeći stalno na svom usavršavanju i unaprjeđivanju prakse.
Jedan od važnijih ciljeva su obezbjeđivanje uslova za takve Ishodi učenja studenata sa kojima će škola biti prepoznatljiva. To su poznavanje i analiza čovjekovog tijela, mjerenje snage mišića, korišćenje informacionih tehnologija, izvođenje fizioterapeutskih rehabilitacionih procedura i vježbi, korišćenje uređaja za rehabilitaciju itd. Svršeni studenti osposobljeni su za rad na prevenciji, liječenju i rehabilitaciji u zdravstvenim ustanovama svih tipova, banjskim lječilištima, sportskim klubovima, kao i u privatnoj praksi. Od studenata koji završe ovaj program očekujemo i da povećaju stručnu i stvaralačku efikasnost, kao i da nastave usavršavanje na višim stepenima obrazovanja.
Studijski program „Fizioterapija i radna terapija“ je nastao kao rezultat naučnih i stručnih spoznaja kao i potreba područja djelovanja i rada Visoke medicinske škole zdravstva u Doboju. U užem i širem području Doboja djeluje više zdravstveno rehabilitacionih centara i banja, a kojima je ovaj kadar neophodan za kvalitetan i stručan rad, odnosno za vršenje registrovane djelatnosti.
Kroz ovaj studijski program studenti će se osposobiti za samostalan rad u oblasti fizioterapije i radne terapije. Ovaj smijer daje naučne i stručne spoznaje o pojmu fizikalne medicine, ulozi fizikalne medicine u savremenoj medicini, te odnosa fizikalne medicine i rehabiliotacije. Kroz evaluaciju znanja studenti će biti osposobljeni da primjenjuju najsavremenije metode kao što su: elektrodijagnostički postupci koji prethode primjeni fizioterapija, elektroterapije, elektrostimulacije, termoterapije i termodijagnostike, ultrazvučne terapije, svjetlosne terapije, parafinoterapije, balneologijske terapije, magnoterapija, hidroterapija, krioterapija i kriokinetika, kineziterapije, terapije laserom, medicinska masaža, praktična primjena svih postupaka fizioterapije. Pored toga studenti će ovladati principima simptomatskog i kauzalnog liječenja, te primjenjivati fizioterapiju kod pojedinih patoloških stanja (neuroloških blesti, reumatskih bolesti, ortopedskih bolesti, bolesti disajnih puteva, kožnih bolesti, fizioterapija u dječjoj dobi, fizioterapija u staračkoj dobi, fizioterapija u okulistici, fizioterapija urogenitalnog trakta, fizioterapija unutanjih bolesti). Natsavni kadar izvodiće nastavu na ovom smjeru po najsavremenijim metodama rada uz korišćenje naučnih i spoznajnih standarda i poštivanje etičkih standarda rada. Nastava će se izvoditi kabinetski kroz predavanja i vježbe i praktično u nastavnim bazama škole.
Fizioterapija i radna terapija se definiše po kriterijima Svjetske zdravstvene organizacije kako bi se umanjio efekat zdravstvenog oštećenja i onesposobljenosti za normalno prevazilaženje svih vrsta hendikepa. Problemski pristup u rehabilitaciji, postupak identifikacije problema i definisanje ciljeva u rehabilitaciji te planiranje procjena funkcionalnih sposobnosti zasnovani su na primjeni savremene naučne misli, teorijskog i praktičnog rada i na timskom radu uz upotrebu najsavremenijih dijagnostičkih i terapijskih sredstava.