Studijski program „Laboratorijsko medicinsko inženjerstvo“ – 180 ECTS
SVRHA STUDIJSKOG PROGRAMA
Svrha studiranja na prvom ciklusu studijskog programa Laboratorijsko medicinsko inženjerstvo 180 ECTS definiše se kao primjena, odnosno implementacija skupa aktivnosti u nastavnim i praktičnim procesima na osposobljavanju studenata da uspješno završe studij, kako bi stekli zvanja „Strukovni medicinsko laboratorijski inženjer 180 ECTS bodova“. Oni će putem edukativno – praktične nastave biti osposobljeni za obavljanje poslova u medicinskim laboratorijama.
Svrha studijskog programom je i primjena savremenih metoda i modela edukovanja i osposobljavanja studenata za rad u zdravstvenim laboratorijama.
Pored toga, svrha SP je da se studentima pruži maksimum u kadrovskom, tehničko-tehnološkom i prostornom pogledu, da studenti SP lakše i efikasnije realizuju postavljene nastavne proograme kroz dostupnost savremene opreme, naučne i stručne literature, predavanja i stručne prakse. Na taj način, po završetku studija, bili bi osposobljeni kadrovi koji bi imali visok nivo znanja iz oblasti laboratorijske dijagnostike u zdravstvenim ustanovama. Opredijeljenost Visoke medicinske škole zdravstva je primjena savremenih metoda nastave i vježbi za ostvarenje visokog obrazovanja i kvaliteta diplomanata, zasnovanog na jedinstvenim evropskim obrazovnim prinicipima utvrđenim bolonjskim i lisabonskim dokumentima.
Studijski program baziran je na Zakonu o visokom obrazovanju Republike Srpske, principima evropskog visokog obrazovanja koji su sadržani u Bolonjskoj deklaraciji, stavovima i preporukama internacionalnih stručnih i akademskih udruženja iz oblasti laboratorijskih ispitivanja.
Osim dobrog poznavanja vještina u radu sa laboratorijskom opremom, ovaj studijski program osposobljava kadar za organizaciju rukovođenja laboratorijom, kako u primarnoj zdravstvenoj zaštiti tako u sekundarnoj i tercijarnoj, počev od rada u ambulantama, do visoko stručnog rada u službama i klinikama.
Osnovna svrha je da, studenti na kraju svog trogodišnjeg školovanja, u potpunosti vladaju teorijskim znanjem i vještinama, tj. optimalnim i efikasnim procedurama, metodama i tehnikama ispitivanja.
Opšta svrha studijskog programa je da promoviše principe koji su opšte prihvaćeni od strane stručnih i akademskih zajednica, kao što su:
Racionalizacija i modularizacija nastavnih programa; implementacija evropskog sistema prenosa bodova (ESPB); uvođenje novih tipova nastave i novih metoda nastavnog procesa; insistiranje na kontinuiranom radu studenata; uvođenje mehanizama kontrole kvaliteta nastavnih programa i metoda nastavnog procesa; učešće studenata kao partnera u obrazovnom procesu.
Posebna svrha studijskog programa:
Efikasno studiranje; viši nivo stručne i naučne kompetentnosti diplomiranih studenata, kao opšti društveni i nacionalni interes; usklađivanje nastavnog programa sa programima evropskih visokoškolskih institucija koje se bave obrazovanjem ovog profila (sa aspekta kvaliteta, obima, metodološkog pristupa i načina angažovanja nastavnika), što bi omogućilo veću mobilnosti studenata i nastavnika; uvođenje standarda u proces vrednovanja znanja, vještina i stručne kompetentnosti koji su uporedivi sa standardima Evropske unije; uvođenje uslova osposobljavanja za pristup i obavljanje profesije medicinskih laboranta, kao i priznavanje profesionalnih kvalifikacija, uključujući i sistem priznavanja profesionalnih kvalifikacija za obavljanje regulisanih profesija u Republici Srpskoj.
CILJEVI STUDIJSKOG PROGRAMA
Da se kroz teorijsku i praktičnu nastavu profilišu diplomirani medicinsko-laboratorijski inženjeri u savremene saradnike koji posjeduju adekvatno znanje iz užeg stručnog područja medicinsko-laboratorijske dijagnostike od onih najjednostavnijih primjenljivih u manjim, slabije opremljenim laboratorijima do visoko diferenciranih, eksperimentalnih i naučnih;
da se permanentnom medicinskom edukacijom i primjenom naučnih saznanja, diplomirani medicinsko-laboratorijski inženjeri osposobe za timski rad i saradnju sa stručnjacima iz svih relevantnih struka u postizanju stručnih i naučnih ciljeva sistema zdravstvene zaštite.
Karakteristike rada:
Karakteristike rada medicinsko-laboratorijskih inženjera podrazumijevaju rad na složenim analitičkim postupcima u medicinsko-laboratorijskoj dijagnostici i analitici. U cilju što boljeg obavljanja poslovnih zadataka, inženjer medicinsko laboratorijske dijagnostike mora posjedovati i psihofizičke osobine koje uključuju normalno psihičko i fizičko zdravlje, dobar vid i razlikovanje boja, preciznost i urednost u radu.
Cilj SP Laboratorijsko-medicinskog inženjerstva je visokoškolsko obrazovanje studenata u sticanju zvanja Strukovni medicinsko laboratorijski inženjer 180 ECTS bodova. To su kadrovi budućnosti u oblasti rehabilitacije pacijenata, vrsni stručnjaci koji nose visoke ishode učenja, koji u nastavnom procesu stječu nova znanja i koriste najnovije metode, materijale i tehnologije.
Stoga je nastavni plan i program studijskog programa „Laboratorijsko-medicinsko inženjerstvo 180ECTS definisan i koncipiran po ugledu i na iskustvenoj praksi poznatih, licenciranih i priznatih fakulteta i visokih škola u razvijenim univerzitetskim centrima evropskih i vanevropskih zemalja uz korišćenje dosadašnje pozitivne prakse u okruženju.
Ciljevi studijskog programa Laboratorijsko-medicinsko inženjerstvo 180 ECTS su:
-
- Da Strukovnim medicinsko-laboratorijskim inženjerima pruži maksimum savremenog teorijskog znanja iz medicine i dodirnih područja, neophodnih za efikasan rad u laboratoriji i drugih klijenata koji traže dodatnu zdravstvenu brigu, zaštitu i funkcionalno osposobljavanje.
- Da Strukovnim medicinsko-laboratorijskim inženjerima pruži mogućnost optimalnog savladavanja i realnog uvježbavanja vještina, odnosno procedura, metoda i tehnika, neophodnih za procese u laboratoriji odgovarajuće populacije pacijenata i klijenata.
- Da Strukovnim medicinsko-laboratorijskim inženjerima u sklopu najsavremenije edukacije i mentorskog rada, pruži elemente kontrole, praćenja i istraživanja u procesu rane detekcije, funkcionalne dijagnostike, habilitacije i rehabilitacije određene populacije bolesnika i klijenata, koji bi na bazi savremene informatičke i statističke analize bili osnov za dalje unaprjeđenje procesa rane detekcije, pravovremene dijagnostike, habilitacije i rehabilitacije i poboljšanja edukacije diplomiranih fizioterapeuta.
- Da, Strukovnim medicinsko-laboratorijskim inženjerima pored savremenog teorijskog znanja i uvježbavanja i usvajanja praktičnih vještina u procesima habilitacije i rehabilitacije, pruži i dovoljno opšteg i dopunskog obrazovanja kroz izborne predmete i edukativne kurseve i seminare.
- Da kroz edukacije i obrazovanje na SP Strukovnim medicinsko-laboratorijskim inženjerima steknu duh humanosti, posvećenosti i etičnosti, tako neophodan za kvalitetan rad zdravstvenih radnika i saradnika.
Po završetku ovih studija studenti su osposobljeni da primijene sveobuhvatne mjere u laboratoriji, bez obzira na procedure odnosno vrstu zdravstvenog poremećaja. Usluga se pruža u kliničkim i van kliničkim ustanovama te u okviru uz uvažavanje privatnosti i specifičnosti svakog pojedinca.
Kroz usvajanje teoretskih i praktičnih vještina, a po završetku studija Strukovnim medicinsko-laboratorijskim inženjerima, studenti mogu samostalno da:
Po završetku stručnog studija Strukovni medicinski inženjerima usvojena znanja i vještine za obavljanje svih vrsta laboratorijske dijagnostike.
Strukovni medicinsko laboratorijski inženjer je kvalifikovan stručnjak sa obimnim znanjem i vještinama te visokim stupnjem sposobnosti ne samo za sakupljanje, obradu i analizu bioloških uzoraka (organskih tekućina i tkiva), nego i za razumijevanje složenih laboratorijskih procedura, procjenu i interpretaciju rezultata, sakupljanje podataka, rješavanje problema, primjenu kontrole kvaliteta, razvoj i primjenu novih analitičkih metoda i procesa direktno vezanih za laboratorijsku dijagnostiku.
Laboratorijski inženjeri rade u timu sa specijalistima laboratorijskih struka, doktorima specijalistima kliničkih struka, medicinskim sestrama i drugim srodnim zdravstvenim djelatnicima kao dio kompleksnog i multi aktivnog sistema sa pacijentom u sredini.
Studij „Laboratorijsko – medicinsko inženjerstvo“ treba da omogući usvajanje i primjenu savremenih znanja i vještina u skladu sa zahtjevima kliničkih ispitivanja, a s ciljem očuvanja i poboljšanja zdravlja ljudi. Stručna i naučna edukacija je proces kroz koji će prolaziti i studenti i predavači na Visokoj medicinskoj školi zdravstva Doboj, kako bi u svakom trenutku bili osposobljeni da samostalno ili u timu, primjenjuju nova znanja i tehnologije. Etički kodeks, odnosno moralna načela škole, su osnova od koje će polaziti u radu sa studentima i među pripadnicima kolektiva.
Savremena dijagnostika i liječenje su nezamislive bez laboratorijsko – medicinske dijagnostike, a koja podrazumijeva, pored savremene tehnike, i školovan i obučen kadar. Smijer „Laboratorijsko – medicinsko inženjerstvo“ školovaće studente koji će biti spremni da rade u oblasti laboratorijsko – medicinske dijagnostike, u kliničkim laboratirijima, i drugim laboratorijskim službama, u sistemu zdravstva i prevencije bolesti, a sve s ciljem pravilne i pravovremene dijagnostike i liječenja. Laboratorisjko – medicinska dijagnostika se zasniva na principima stanične i molekularne biologije, a koja omogućava razumijevanje normalne i patološke funkcije ljudskog organizma, o čemu će se posebno voditi računa prilikom izvođenja predavanja i vježbi.
Studijski smijer „Laboratorijsko – medicinsko inženjerstvo“ će školovati strukovne medicinsko – laboratorijske inženjere – 180 ECTS, a koji će biti osposobljeni za rad na složenim analitičkim postupcima u laboratorijsko – medicinskoj dijagnostici i analitici. Oni će moći samostalno i nezavisno vršiti složene pretrage iz oblasti kliničke hemije, laboratorijske hematologije, bakteriologije, parazitologije, virusologije, mikrologije, imunologije, histologije, citologije, transfuziologije i eksperimentalne i nuklearne medicine.